2014-07-17: Flygplanet SE-XZZ, Vans RV6

Van´s RV6. SE-XZZ
Se även notat  flyger igen i Tyskland >>> (ommålad nytt tema)

Planet är nu stationerat i Hildersheim.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
SE-XZZ är såld och ferryflugen av Anders Tr till nya ägarna i Tyskland 2014-07-15. Den kommer att vara fortsatt experimentklassad med svensk registrering. 
Vi önskar nya ägarna mycket glädje med den härliga maskinen!
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Bilden: från juni -10 vid ”hemma”klubben i Kristianstad
Ägare: Anders Trönnberg, Åhus

Historik: Planet är byggt i USA 1992 norr om NY och hade där typbeteckning N7162Y . Lars Lucchesi och jag importerade henne från Kline Kill Airport (NY1) http://www.eaa146.org till Sverige våren 2007, och hon fick här svensk typebeteckning SE-XZZ.


Vi provflyger planet i USA. Det är sedan lätt att  bestämma sig.

(Instrumentpanelen uppdatearad bild från 2014-02-16, högupplöst här >>>). Planet demonteras och packas in i en container för utskeppning till Europa.

Planet monterades i hemmahangaren på ESMK: vilket tog någon månad. 070710 tog Lars Lucheesi och Anders Trönnberg upp sin RV6 SE-XZZ till en första flygutprovning med test i varvet samt på höjden, se film. Det gick utmärkt vilket ju var att vänta eftersom planet fungerat bra i USA sedan 1992. Planet är lätt på roder och reagerar distinkt redan för små utslag, inte olikt Dynamic. Med testade marschfarten 135-140 kt lär den bli en härlig långdistansmaskin. Sedan vidtog flygutprovning. Då Lars sommaren 08 köpt en RV4 köpte Anders ut honom febr -09 och är nu ensam ägare.

Snabbdata:
A three-view drawing:

ENGINE: Lycoming O-360-A3A, 180 Hk
WEIGHTS:
    Tomvikt            469 Kg
    Tillsatsvikt        257 Kg
    Max bränsle       101 Kg (144 liter)
    Max bagagevikt   45 kg
    MTOW 726 kg
DIMENSIONS:
    Wingspan 7,01 m
    Length 6,04 m
PERFORMANCE:
    Max. speed (Vne) 184 kt
    Marschfart 150 kt
    Ceiling 6333 m 19000 ft

Typbeskrivning: Van´s Aircraft RV-6 Introduction, specifications and performance, se http://www.vansaircraft.com/public/rv6.htm .
POH SE-XZZ (worddoc)

Att flyga sporrflygplan: Skillnadsutbildning, Anders erfarenheter.
    ”Ringrostig”? gå då igenom Anders flygdata här.


Länkar:

Författare: Anderstr

Tidigare arbetat som allmänläkare sedan 1974, numera pensionerad. Flygläkarutbildning 2004, uppgraderad till klass 1 år 2009. Ägt ett flygplan Vans-RV6 år 2007 till 2014. Medlem i Kristianstads flygklubb sedan 2001 där jag innehar styrelseuppdrag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *