2010-04-26 Flyg till Bagicz i Polen

2010-04-26 RESTIPS: Bagicz i Polen:


I dag gjorde Lars Petersson och Per-Åke Persson och Anders Trönnberg en tur till norra Polen t.o.r. med SE-KDZ. Det blev en härlig resa till Kolobrzeg/Bagic . 75 min tog det enkel resa på flygnivå via Bornholm.

Tips:

Några bilder:
Kolobrzeg vacker stad med 60 000 inv passerades inför landning på Bagicz något längre österut.


Landar Bagicz flygplats bana 08 (har ej längre ICAO-platsindikator).

 Bagicz strand i 22° sommarvärme

Rönne passeras på hemväg FL65

Så här lycklig är man bara i luften …

Boka intyg

ANDERS TRÖNNBERG FLYG- och SJÖLÄKARE
Intyg för piloter klass 2, UL, PPL, LAPL, CC-Cabin Crew, Fallskärm, Sjöintyg.
Kort väntetid – välkommen att boka

  • Min kompetens för utfärdande av klass1-intyg förnyas ej från 2024. Jag tackar de klass1-piloter som anlitat mig tidigare.
  • Jag fortsätter med övriga intygsslag där min kompetens förnyas 1 år i taget.

Bokning och kontakt:
Pr tel: 0704 – 83 88 80
Mail: anders.tronnberg@gmail.com

Tag med:

    • Legitimation
    • Föregående medikal
    • Räkna på dina flygtimmar sedan föregående intyg.
    • Vid sjukdom kan det bli aktuellt ta fram relevant journalkopia, kanske har du sådan själv, ta med den i så fall.
    • Om du har glasögon tag med glasögonreceptet, får vara max 2 år gammalt. Från ca 50 år kan många av oss behöva läsglas. För läsglas behövs dioptrital eller recept.

Adr:
Strandvägen 26
296 38 ÅHUS

Karta med vägbeskrivning

Prislisa inkl moms*:

Totalt kr
Klass 2 PPL-UL-LAPL-Segel 1 650 kr
 -”-  förnyelse 1 450 kr
Klass CC-Cabin Crew 2 300 kr
 -”-  förnyelse 1 800 kr
Sjöintyg – Manilla 1 750 kr
 -”-  förnyelse 1 450 kr
 Fallskärm 950 kr
Betalning: swish, kontant, eller insättning på mitt konto. Kostnader för specialundersökningar  kan tillkomma.
*  Evt tillkommande kostnader för remisser etc vid utredningar betalas av den sökande.

2015-08-21–23 Flyg till Przylep i Polen, samt Stölln nära Berlin

2015-08-21–23 Minieskader med SE-XZL samt SE-KDZ till EDCA, EPZP, EDAY, och EDOR:

Sammanfattning:En härlig 3-dagarstur i varmt högtrycksväder med perfekt CAVOK till västra Polen, samt Berlins omgivningar med målet att titta på Il-62 “DDR-SEG” som sattes ned på 850 m korta gräsfältetet Flugplatz Stölln/Rhinow i en spekakulär manöver, se nedan. 
Deltagare: Peter Värmfors som flög sin SE-XZL (SportCruiser) tillsammans med Lars Pettersson, samt SE-KDZ som flögs av Per-Åke Persson omväxlande med Anders Trönnberg.

Anders korta reseberättelse med bilder:


Fredag 150821 start: ATSfärdplan avsåg dep kl 10.00LT, men en del dis o moln 800ft och lägre sköt upp starten till 10.25LT. Peter och Lars flög XZL där Peter var pilot på samtliga ben. Anders o Per-Åke flög KDZ varav Anders tog 1:a benet till EDCA Anklamer Flugplatz GmbH Otto Lilienthal www.flugplatz-anklam.de . Där åts baguette, och sedan tog Per-Åke benet till Flygplats EPZP Przylep  en bit ned i västra Polen, se även trevliga hemsidan  http://www.azl.pl  . Gräsfältet här 180 m brett… . Aktiviteter med segelflyg och rikligt hoppare. Gott om vackra AN2-or på fältet. Man pratade dålig engelska, men tankning av DZ med 100 LL var problemfritt. Taxi till närliggande vackra staden Zielona Gora (lär betyda Gröna kullarnas stad). Vårt hotell Qubus, www.qubushotel.com  – (direktlänk här) – var modernt, billigt och låg centralt. Här tog vi landningsölen (bilden ovan) och sedan direkt en mkt god middag. Det moderna hotellet i bild låg helt nära det fantastiska palmhuset. Se bilden med gafflar uppradade på runda bordet till en palm. Sedan gjordes en rundvandring i gamla centrala stadskärnan. Området lär vara Polens vinodlingscentrum, men butikerna var tyvärr stängda fredag kväll till lördag förmiddag (så vi får väl handla detta på systemet…).

Lördag 150822: Anders tar 1:a benet från Przylep till välbekanta och välskötta EDAY Strausberg  öster om Berlin, hemsida http://www.flugplatz-strausberg.de . Här åts Schnitzel Wiener art på restaurang Doppeldecker ute i drygt 30° solsken.

Obs på bilden ovan syns de jättelika gråblå områdena med solpaneler intill en överflugen flygplats, vilket är en vanlig syn i Tyskland numera.
Per-Åke tog sedan benet vidare till EDOR Flugplatz Stölln/Rhinow  väster om Berlin, ”Ältester Flugplatz der Welt (hier flog Otto Lilienthal von 1894-1896)” . Se även http://edor.org/  resp pictaero, www.otto-lilienthal.de .

Här tittade vi på Il-62 “DDR-SEG” från tidigare östtyska flygbolaget Interflug som 23 October 1989 avsiktligt landades på det 850m korta gräsfältet  i en potentiellt farlig och dammig manöver, se landningen i ett otroligt youtubeklipp här:

Se även  piloten Heinz Dieter Kallbachs egen beskrivning av äventyret i följande klipp >>> . Planet som numera är ett museum med Lilienthal collection har fått smeknamnet “Lady Agnes” efter Otto Lilienthal’s fru. Bakre halvan av passagrerarutrymmet har numera en populär avdelning för vigslar…
I dagens sista flygning tog Anders benet till Anklam. Landningsöl smakade gott. Var det bara glasen som var litet krokiga?:

Söndag 150823: Efter övernattning på  Hotel Pommernland flög Per-Åke flög benet hem.

Vågar man hoppas få se Per-Åkes film så småningom?

/Anders Tr

2014-09-04 Flyg till Peenemünde på Usedom

2014-09-04 RESTIPS: Peenemünde på Usedom:

Bilden: Peenemünde airport EDCP, länkar till PIREPS

    • I dag gjorde Martin M, Lars P och Anders T en dagstur till Peenemünde med SE-LOY.  Info om flygplatsen finner du på edcp.de inkl  playt mm , Google maps, med fotos,  resp PIREPS för EDCP via EDDH här. Efter lunch med obligatorisk Jägerschnitzel och läsk resp öl cyklade vi vidare till tekniska muséet  i Peenemünde där raketutvecklingen på gott och ont tog sin början. Ett mycket intressant museum där vi kunnat lägga betydligt mer tid, men återresa med färdplan gjordes kl 15 LOC. Visst ger vår flyghobby tillgång massor av trevlig upplevelse även på en begränsad tid, inte minst för oss piloter i södra änden av Sverige. Flera länkar: TripAdvisor Usedom  resp Peenemünde Virtualtourist  med några bilder.
    • Våra Fotos: